Otomobil, özgürlüğün sembolü, kişilik artırıcı, penis ikamesi otomobil hesap vermelidir burada. Colin Cremin

 

Bu çağa yakışmıyor

Bir başka örnek 1990’lı yıllardan. Chicago Tribune’den John M. Crewdson, uçaklarda kalp krizi geçirerek hayatını kaybeden insanları konu alan bir makale yazar. Amerika’da uçaklarda kalp krizi geçiren, kalbi duran ya da kalbin normal dışı atımının tekrar normal kalp ritmine dönmesini sağlayan defibrilatör aletinin neden olmadığını sorar. Crewdson, şirketlere araştırmasına ve analizine dayanarak, defibrilatörlerin her yıl sadece üç hayat kurtarmaları halinde ekonomide nasıl bir rahatlama sağlayacağının da altını çizer. Makale ciddiye alınır. Gazetede yayımlanmasından kısa bir süre sonra havayolları uçaklara defibrilatör takmaya başlar ve cihazlar havaalanlarında ve diğer kamusal alanlarda boy göstermeye başlar. Öyle ki, Amerikan Airlines, defibrilatörleri kurduktan on yıl sonra, 80 kişinin hayatını kurtardığını bildirir.

  Mesela yıllardır Türkiye’nin çeşitli yerlerinde belediyelerin, şirketlerin, kurum veya kuruluşların açtığı ama önlem almadığı için çukura düşüp ölen insanları yazıyoruz. En son Malatya İnönü Üniversitesi Kampüsü içerisinde motosikletinin çukura düşmesi sonucu hayatını kaybeden 22 yaşındaki Matematik Bölümü öğrencisi Bünyamin Berker haberi mesela… Milliyet yazdı; Berker fakültede motokuryelik yaparken, kampüsün içerisinde açılan çukura düşerek öldü. Kaza gerçekleştikten bir iki saat sonra çukurun çevresi şeritle kapatılarak önlem alınıyor. Ertesi gün kum dökülüyor. İki gün sonra da çukur tamamen kapatılıyor. İşveren de öldükten sonra geriye dönük sigorta yapıyor. Yani her şeyimiz üçkâğıt… Sonucu değiştiremiyoruz. Hep aynı ilgisizlik, hep aynı duyarsızlık

Daha geçen yıl, bir çukur mağdurunun açtığı davayı yerel mahkeme reddedince Anayasa Mahkemesi yoldaki çukur nedeniyle kaza yapanlara tazminat verilmemesini hak ihlali saydı. Ama bu da bir işe yaramıyor. Oysa açtığı kuyuya koyacağı bir levhadır. Belediyeler, müteahhit firmaları, şirketler kamu kuruluşları açtıkları çukura bir uyarı levhası koymamak çitle çevirmemek için inanılmaz yüklü tazminatlar ödemeye razı geliyorlar. Ya da hiçbir bedel ödemiyorlar. Levha daha pahalı değil ama bu çağda, çukura düşüp ölen insanların maliyeti sıfır!

 

Amerika basını bir kez yazdığı uçaklara “defibrilatör” haberiyle yıllardır hayat kurtarıyor. Biz 100 bin kez yazdığımız çukurlara “levha” haberlerimizle o çukurlardan tek bir kişiyi kurtaramadık.

Belma Akçura   Milliyet Pazar